Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Promocja zdrowia w miejscu pracy ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej |
Promocja zdrowia jako inwestycja firmy |
Stan zdrowia populacji pracującej w Polsce i Europie |
Dlaczego warto inwestować w promocję zdrowia w miejscu pracy |
Promocja zdrowia w miejscu pracy w Polsce |
Dobre praktyki (międzynarodowe) |
Rola zachowań prozdrowotnych w promocji zdrowia pracowników |
Przykłady dobrych praktyk promocji zdrowia w przedsiębiorstwach |
Artykuły |
Koncepcja promocji zdrowia w miejscu pracy
Źródło: artykuł "Promocja zdrowia w miejscu pracy - inwestycja w zdrowie pracownika i w kapitał firmy (1)" autorstwa - mgr ANNY NAMYSŁ mgr ANNY KAZENAS dr med. JOANNY BUGAJSKIEJ, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Bezpieczeństwo Pracy, 2012, nr 6, s. 8-11
Koncepcja promocji zdrowia powstała w dużej mierze za sprawą Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), a w szczególności Europejskiego Biura Regionalnego WHO. Podczas pierwszej Globalnej Konferencji Promocji Zdrowia, która odbyła się w 1986 r. w Ottawie, powstała tzw. Karta Ottawska, która stała się „konstytucją" promocji zdrowia. Zawarta w niej definicja promocji zdrowia mówi m.in. o „procesie umożliwiającym ludziom przejmowanie coraz większej kontroli nad własnym zdrowiem i tym samym jego ulepszaniem" [1].
Zgodnie z tym dokumentem zdrowie rozumiane jest jako możliwość i zdolność do prowadzenia satysfakcjonującego życia oraz poprawy jego jakości, a brak choroby jest jedynie jednym z czynników je warunkujących. Do komponentów promocji zdrowia należą: edukacja zdrowotna, zapobieganie chorobom i lokalna polityka zdrowotna. Pojęcie promocji zdrowia w odniesieniu do miejsca pracy zostało sformułowane podczas spotkania członków Europejskiej Sieci Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy (ENWHP) w 1997 r. w Luksemburgu. Powstała wówczas Deklaracja Luksemburska, zgodnie z którą promocja zdrowia w miejscu pracy to połączone wysiłki pracodawców, pracowników oraz całego społeczeństwa podejmowane w celu umacniania zdrowia i dobrostanu ludzi w pracy. Cel ten może być osiągnięty przez kombinację następujących elementów: poprawa organizacji pracy i środowiska pracy, promocja aktywnego uczestnictwa, wspieranie rozwoju osobistego [2].
Do aktywności w sferze promocji zdrowia w miejscu pracy można zaliczyć:
Promocja zdrowia w miejscu pracy, aczkolwiek zakłada czynny udział pracowników w kształtowaniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, skupia się na przekazywaniu mu wiedzy o zdrowym i bezpiecznym miejscu pracy. To odróżnia pojęcie promocji zdrowia w miejscu pracy od pojęcia bezpieczeństwa i higieny pracy, które można zdefiniować jako „ogół norm prawnych oraz środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu stworzenie pracownikowi takich warunków pracy, aby mógł on wykonywać pracę w sposób produktywny, bez narażania go na nieuzasadnione ryzyko wypadku lub choroby zawodowej oraz nadmierne obciążenie fizyczne i psychiczne" [4].
Europejskie podejście do promocji zdrowia w miejscu pracy
pracy i zrozumienie wagi tego pojęcia ewoluowało w czasie. Organizacje, które uwzględniają ten aspekt w swoich działaniach, nazywane są obecnie „zdrowymi". Stoją one na stanowisku, że zarządzanie zdrowiem pracowników przekłada się na funkcjonowanie całej organizacji. Pojęcie „zdrowej organizacji" łączy w sobie zarówno indywidualne praktyki prozdrowotne, jak i warunki organizacyjne, na które składa się kultura organizacyjna firmy, zasady przywództwa i wartości [5].
Rys.1. Paradygmat Europejskiej Sieci Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
Na rysunku 1. przedstawiono model europejskiego podejścia do promocji zdrowia w miejscu pracy, który został opracowany w ramach projektu "Europejska sieć promocji zdrowia w miejscu pracy". Jest to model teoretyczny, a zarazem bardzo kompleksowy. To nowe podejście odzwierciedla zmiany zachodzące w życiu lokalnym i zawodowym społeczeństw, równocześnie wzmacnia i poszerza rolę zdrowia publicznego. Poziom jakości ochrony zdrowia w społecznościach staje się podstawowym elementem społecznego i ekonomicznego rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim. Model ten został już przetestowany w praktyce i sprawdził się podczas realizacji wielu programów i projektów.
___________________________
[1] Ottawa Charter for Health Promotion, Health Promotion, 1987
[2] Europejska Sieć Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, listopad 1997. Narodowe Biuro Kontaktowe w Polsce: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. Deklaracja Luksemburska na temat promocji zdrowia w miejscu pracy w Unii Europejskiej, Luksemburg 1997
[3] http://osha.europa.eu/pl/topics/whp/index_html
[5] G. Breucker Towards healthy organisations in Europe - From Utopia to realpractice, BKK & ENWHP Essen, 2004
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: