Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Przyczyny konfliktów w pracy
Konflikt zazwyczaj toczy się o coś, np, o dobra materialne bądź wartości, Czasami może też chodzić o władzę, kiedy indziej o prestiż bądź karierę. Podłożem konfliktów mogą być różnice w przekonaniach, wartościach czy poglądach, Przyczyną ich powstawania mogą stać się różne, niekiedy sprzeczne interesy zespołowe lub osobiste, Źródło konfliktów może tkwić także w urażonych ambicjach, bierności, niedotrzymywaniu obietnic, zazdrości, niewypowiedzianej krytyce czy niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych [4].
Przyczyn konfliktów w przedsiębiorstwach jest wiele. Przede wszystkim wynikają one ze specyfiki danej firmy, a w szczególności jej wadliwej struktury organizacyjnej, nieprawidłowych rozwiązań formalnych (np. nieodpowiednich regulaminów wewnętrznych) czy niewłaściwej organizacji pracy. W literaturze przedmiotu można znaleźć następujące przyczyny konfliktów w organizacjach:
Inne przyczyny konfliktów w pracy wskazywane w literaturze przedmiotu to: przeciążenie, brak właściwej komunikacji między przełożonymi a podwładnymi czy pomiędzy współpracownika-mi, utrudniony kontakt z przełożonym, niejasne zasady przyznawania awansów czy dokonywania okresowych ocen pracowników, brak udziału pracowników w podejmowaniu decyzji [5], niesprecyzowane zakresy obowiązków poszczególnych pracowników [6], faworyzowanie jednego lub kilku pracowników dużą premią czy prestiżowym szkoleniem, co powoduje negatywne nastawienie reszty współpracowników do wyróżnianej osoby [7], niesprawiedliwy czy niejasno określony podział obowiązków [8].
Warto również zasygnalizować w tym miejscu, że przyczyną powstawania konfliktów może być praca z klientami i wynikające z tego faktu odmienne interesy, poglądy pracowników i klientów [9]. Przykład takiej sytuacji stanowi reklamacja, która związana jest z niezadowoleniem z zakupionego towaru czy niespełnieniem przez produkt oczekiwań klienta.
W przedsiębiorstwach można wyróżnić również konflikty na kilku poziomach: rada nadzorcza - zarząd, kierownik wyższego szczebla zarządzania - kierownik niższego szczebla zarządzania, pracodawca - związki zawodowe, kierownik - pracownicy, pracownik - pracownik [4].
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: